Romkvinnesaken på NRK Dagsrevyen

12. januar sendes en åtte minutter lang reportasje om en sigøynerkvinne som er dømt for menneskehandel. Reportasjen fremstiller det som at sigøynerkultur har kollidert med norsk rettsvesen. Men den utelater å fortelle at kvinnen også er dømt for medvirkning til voldtekt av egen 11-årig datter. (8/2)

5,102 total views
  1. 870.000 TV-seere følger sendingen når den etterhvert omstridte reportasjen vises for første gang i Lørdagsrevyen 12. januar 2013. NRK fjernet senere hele sendingen fra nettarkivet. Nå ligger den tilgjengelig med en plakat som erstatning for reportasjen.
  2. To dager senere omtales reportasjen om romkvinnen første gang på nettstedet document.no.
  3. Fredag 18. januar publiserer Dag og Tid en artikkelkommentar av journalist Jon Hustad.
  4. Blogger Elin Ørjasæter følger opp lørdag 19. januar.
  5. Journalisten publiserer samme dag artikkelen der statsadvokat og aktor i fjorårets rettssak for første gang uttrykker støtte til Hustads kritikk mot NRK-reportasjen.
  6. Mandag 21. januar skriver Journalisten at jenta selv er kjent med reportasjen, og at hun reagerer sterkt på den. Bistandsadvokat hennes sier saken vil klages inn til Pressens faglige utvalg (PFU).
  7. 22. januar publiserer nrk.no en uttalelse der NRKs nyhetsredaktør Stein Bjøntegård beklager at reportasjen ble sendt.
  8. Det blir kjent at NRKs reportasje inneholder flere feil og utelatelser enn at sigøynerkvinnen er dømt for medvirkning til voldtekt av egen datter.
  9. Saken omtales da kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas gjester NRK Dagsnytt Atten torsdag 24. januar i forbindelse med at NRK siste året var en versting i PFU.
1
Share

Share

Facebook
Google+